woensdag 9 maart 2016

Een dag in Israël

Door Lydia

Woensdag 09 maart 2016, 07:57 AM,
Weer: zonnig, nog een beetje mistig, rond 19C

Terwijl ik aan deze blog begin, zit ik in de bus naar Beit Jala, een dorpje dicht bij Bethlehem. De bus zit vol met veelal meisjes die naar de universiteit gaan in Bethlehem. De buschauffeur is bijna iedere dag dezelfde. Die herkende me al een beetje. Ik ben op weg naar mijn werkplek Jemima waar ik help met de dagbesteding van gehandicapte kinderen en ouderen.

Wandeling langs de oude stad
Er zijn verschillende klasjes waar ik mee kan helpen. Er zijn rond de 22 kinderen met de leeftijd 2 tot 40 jaar. Soms help ik mee met de les of met de verzorging. Het is wel grappig, de kinderen leren Arabisch en zelfs de plaatjes van de seizoenen hangen van rechts naar links. In het begin was het nog een beetje zoeken naar wat ik ging doen. Vandaag was een leidster vrij. Ik was met nog een blinde mevrouw verantwoordelijk voor vier autistische meiden. In de ochtend ging het prima, maar tijdens het eten zette er één de boel op stelten omdat ze er niet aan gewend was dat ik mee at. Uiteindelijk is het wel gelukt om weer een beetje orde te krijgen, maar vraag me niet hoe.

Miniatuur van Jeruzalem
Op de terugweg naar Jeruzalem is het druk op de weg. Gezellig gekletst met een meisje dat Engels studeert op de universiteit en ervan droomt om in Londen te wonen. Ondertussen is het een kabaal vanjewelste met getoeter om je heen. Ze toeteren volgens mij gewoon om alles. Net als de politiesirenes zijn er niet van de lucht. Als ik in Jeruzalem kom is het voor mijn gevoel een totaal andere wereld.. Wat me opvalt is dat het echt een stad is die bruist van historie, nationaliteiten en religieuze mensen. Je ziet meer mensen met een hoofdbedekking dan niet (keppel, pruik of hoofddoek).

De Western Wall / Klaagmuur
Vorig weekend hadden we vrijdag vrij, 's middags bereidden we natuurlijk wel de sabbat maaltijd voor maar er waren nog geen Nederlandse ouderen om te bezoeken.. Maar dat was wel lekker om uit te rusten.. Zaterdag/sabbat kerk en lekker uitrusten..

Bij de Menora
Zondag, hebben we een excursiedag gehad. We begonnen bij de Menora die tegenover het regeringsgebouw staat. Daar heeft Marianne een uitleg gegeven over de Menora, wat heel fijn was. Daarna zijn we naar het Jeruzalem Museum geweest, waar een miniatuur van Jeruzalem stond, over hoe de stad eruit gezien heeft in de tweede tempelperiode. We hebben die middag een gesprekje gehad met een Joodse man die een eigen winkeltje heeft met een missie, dus hij ontvangt ook groepen mensen die geïnteresseerd zijn in het Joodse geloof. Dingen die hem opvielen waren dat iedereen naar Jeruzalem komt met een reden. Die kan heel verschillend zijn, maar als je er bent kan God je op een heel andere manier gebruiken dan je zelf bedacht had. Zo is het maar net.

Na de Shabbatmaaltijd

1 opmerking:

  1. Mooi deze BLOG en de foto's er bij. Krijg weer heimwee naar dit mooie land. Een hele goede tijd jullie.

    BeantwoordenVerwijderen